Pre nás, kresťanov, sú Vianoce časom pokoja, radosti a duchovného obnovovania. Sú to dni, keď si pripomíname narodenie nášho Pána Ježiša Krista, ktorý prišiel na svet ako svetlo v temnotách, aby priniesol lásku, spravodlivosť a nádej pre celé ľudstvo.
V tejto dobe by sme mali zastaviť uponáhľaný krok všedných dní, otvoriť svoje srdcia a objaviť skutočnú podstatu tohto sviatku. Prajeme všetkým našim priaznivcom a ľuďom dobrej vôle, aby Vianoce prežili v duchu solidarity, pomoci a súdržnosti, nielen s najbližšími, ale aj s tými, ktorí v živote nemajú toľko šťastia.
Nech sú vianočné sviatky príležitosťou na zamyslenie sa nad hodnotami kresťanskej viery, na budovanie spravodlivejšej spoločnosti a na upevnenie našich vzťahov – v rodine, v spoločenstve i v našej krajine.
Vianoce na televíznych obrazovkách
Pestúnka v akcii – úplne nevhodný výber pre adventný čas a aktuálnu dobu

Láska nebeská – buržoázny paškvil propagujúci mamonárstvo a plný nemravných scén
Jedným z populárnych a žiaľ dosť obľúbených filmov vysielaných v období Vianoc je aj Láska nebeská (Love Actually) možno považovať za typický príklad buržoázneho paškvilu, ktorý prezentuje lásku cez prizmu konzumného správania a povrchného sentimentu. Tento film, hoci je prezentovaný ako „feel-good“ romantická komédia, vo svojej podstate slúži ako nástroj na udržiavanie buržoázneho statusu quo.
Vianoce sú tu redukované na plytkú oslavu konzumu a darčekov, pričom sa ignoruje akýkoľvek hlbší sociálny alebo duchovný rozmer sviatkov. Väčšina postáv je obklopená luxusom, čo má posilniť obraz „šťastného života,“ no zároveň odráža spoločenskú nerovnosť a pohľad z pozície privilegovanej vrstvy. Láska nebeská ukazuje ľudí, ktorí si môžu dovoliť míňať stovky libier na drahé darčeky, cestovanie a oslavy, zatiaľ čo milióny ľudí na svete trpia hladom a chudobou. Problémy postáv sú tu značne vzdialené realite bežných pracujúcich ľudí. Film ignoruje skutočnosť, že pre väčšinu proletariátu láska nie je tak bezstarostná a často je komplikovaná ekonomickým útlakom. Tento film nemá ani náznak solidarity s marginalizovanými skupinami, ani s pracujúcimi, ktorí sú vykorisťovaní, aby mohli podobný luxus zabezpečiť tým „hore“.
Vianoce, sviatok narodenia Krista, ktorý prišiel na svet v pokore a chudobe, aby priniesol spásu pre všetkých, sú vo filme zredukované na oslavu telesných túžob a povrchných citov. Tam, kde by mal byť čas modlitby, rozjímania a pomoci tým, ktorí trpia, film ponúka scénu za scénou oslavujúcu luxus, prepych a nezodpovedné správanie.
Ženy sú v Láske nebeskej často redukované na objekty túžby, čím sa upevňujú nevhodné normy. Niektoré línie filmu, ako príbeh asistentky zámerne zvádzajúcej svojho šéfa, či scéna, kde sú herci pred kamerou nútení simulovať sexuálne akty, sú otvorenou oslavou perverznosti. Zápletka medzi premiérom a sekretárkou zas pôsobí ako romantizácia nerovného mocenského vzťahu. Tieto momenty nie sú len zbytočné, ale ukazujú, ako sa kapitalistická kultúra snaží vulgárnosťou zabaviť masy a odviesť ich od skutočných problémov, ako je nespravodlivosť a chudoba.
Láska nebeská prezentuje lásku nielen ako povrchnú, ale aj vulgárnu. Jednou z hlavných dejových línií je príbeh, v ktorom je nevera romantizovaná, zatiaľ čo iné scény obsahujú explicitné náznaky nemravnosti, ktoré sú úplne nevhodné v kontexte Vianoc – sviatkov posvätnosti a rodinnej jednoty. Namiesto čistoty a úcty k medziľudským vzťahom propaguje hrubosť a telesnosť, čím podrýva základné hodnoty kresťanskej morálky.
Namiesto toho, aby ukázal silu rodinného puta a vernosti, film glorifikuje rozpady vzťahov, neveru a nezodpovednosť. Takéto posolstvo je nebezpečné, pretože oslabuje základy rodiny, ktorá je hlavným pilierom zdravého a spravodlivého spoločenského usporiadania.
Film manipuluje s emóciami divákov prostredníctvom patetických scén, čím posilňuje myšlienku, že šťastie je možné dosiahnuť cez individualistické „okamihy radosti“ namiesto kolektívneho boja za lepšiu spoločnosť.
Sám doma – produkt západnej kultúry so svetlými stránkami
Aj film Sám doma (Home Alone), ktorý je vnímaný už ako určitý symbol televíznych Vianoc, možno považovať za produkt západnej kultúry. Vznikol ešte začiatkom 90. rokov, kedy boli niektoré morálne normy a hodnoty nastavené aspoň trochu vyššie ako dnes, takže má aj svoje svetlé stránky.
Na prvý pohľad ponúka taktiež materialistický pohľad na slávenie vianočných sviatkov. McCallisterovci žijú v obrovskom dome, organizujú drahé výlety a ich životný štýl odráža nadmerné hromadenie majetku, ktoré ignoruje potreby chudobnejších vrstiev spoločnosti. Film predstavuje obraz rodiny, ktorá je chaotická, neorganizovaná a poháňaná povrchnými cieľmi, ako je luxusná dovolenka. Absencia pevnej rodinnej jednoty a kresťanských hodnôt ukazuje, ako môže konzumný spôsob života oslabiť rodinné vzťahy.
Ako kritický aspekt vnímame však najmä to, že Kevinove dobrodružstvá sú plné násilia, ktoré je síce prezentované s nadhľadom a prehnane, ale zároveň ako humorné a zábavné, čo môže v detskom divákovi prebudiť predstavy násilia ako niečoho zábavného, frajerského a patriaceho k životu. Detstvo, ktoré by malo byť časom nevinnosti a duchovného rastu, je takto vo filme zmenené na sériu groteskných situácií, ktoré slúžia len na pobavenie publika.
Hlavnou dejovou líniou filmu je však túžba mladého Kevina opäť sa spojiť so svojou rodinou, napriek tomu, že na začiatku sa cíti nedocenený a nepochopený. Tento motív vyzdvihuje hodnotu rodiny a ukazuje, že aj konflikty a nedorozumenia sa môžu prekonať, keď sú členovia rodiny ochotní sa zmieriť a oceniť jeden druhého.
Hoci sú Kevinove metódy na ochranu domu často prehnané (s úmyslom pobaviť diváka), film ukazuje odvahu dieťaťa postaviť sa zlu (zlodejom) a brániť svoj domov. Táto metafora môže byť chápaná ako výzva, aby sa aj malí a slabší nebáli postaviť za to, čo je správne, a chránili svoje hodnoty.
Kevin tiež viackrát rozpoznáva nutnosť podpory dobra a prejavuje solidaritu napríklad starším (susedovi) alebo inak ohrozeným ľuďom (napríklad bezdomovkyni v časti Stratený v New Yorku), čo posilňuje ducha medzigeneračnej spolupatričnosti a pomoci slabším. Niektoré scény zdôrazňujú potrebu empatie, podpory a obnovy rodinných väzieb. Takéto posolstvo je v zhode s kresťanskou povinnosťou pomáhať blížnym v ich trápení.
Film v konečnom dôsledku zdôrazňuje, že Vianoce sú časom, keď by sa rodiny mali spojiť, odpustiť si a znovu nájsť spoločnú radosť. Tento moment, keď sa Kevinova rodina vracia domov, predstavuje triumf rodinných väzieb a lásky nad chaotickými a nepriaznivými okolnosťami. Preto oproti dvom vyššie spomínaným filmom tento vnímame menej negatívne, i keď detský divák si môže zafixovať práve tie menej prínosné veci, takže je treba pozorne zvážiť jeho výber pre sviatočný večer v kruhu rodiny.
Pre tvorcov televízneho programu by malo byť prioritou ponúknuť obsah, ktorý skutočne zodpovedá sviatočnej atmosfére a podporuje hodnoty, ktoré Vianoce zosobňujú – lásku, spoločenstvo a morálnu obrodu.